Tuesday, March 24, 2009

Alam Semesta berbentuk Sangkakala


Mungkin ini adalah berita baru untukku. Mungkin juga berita lama buat kawan-kawan. Tapi penemuan tersebut membuatkan aku rasa alangkah indahnya Pencipta kita,Allah (SWT) Maha Berkuasa.

Berikut aku cuba terjemahkan secara ringkas artikel penemuan tercatat pada blog Muhammad ul Din.

Muhambat ut Deen

4 april 2004

Konsep penemuan didapati daripada data yang dicerap dan dikeluarkan oleh NASA, agensi angkasa pada 1996, yang mana menunjukkan gelombang mikro radiasi adalah sangat miring( very faint) daripada Big Bang 13 billion tahun lalu adalah tidak terbahagi kosmos secara menyeluruh. Kurangnya kerataan dipanggil ‘anisotropy’- dipersetujui skala besar bentuk model alam semesta tersebut adalah mendatar, sebelumnya dikatakan ia akan menjadi space-time yang rata, ADALAH SALAH SAMA SEKALI.

Kemudiannya, para kosmologi cuba menyelesaikan data yang terdapat dari Cosmic Background Explorer (COBE) jet angkasa menggambarkan kepada mereka apakah kaitan bentuk space-time pada alam semesta. Satu kumpulan pengkaji mencadangkan alam semesta berbentuk seperti bola. Tapi ia akan mencacatkan pola background radiation- yang mana tidak akan dijumpai kajian lanjutan.

Space yang rata menurut kosmologi, adalah ‘blob’(tompokan)- titik-titik panas dan sejuk- dalam background radiation harus berbentuk bulat. Tapi cerapan menunjukkan kesemuanya berbentuk elips. Hal ini boleh dibentukkan dengan mengatakan lengkungan pada alam semesta jika berbentuk trompet, ulas Prof Steiner.

‘space’ dalam semua bahagian terompet adalah berbentuk pelana, seperti kepingan potato Pringles. Sebagai contoh space lengkungan negative mesti bersifat lensa lengkung, imej membelok pada sekeliling blob menunjukkan berbentuk elips pada ahli asteronomi.

Selain itu, sebuah alam semesta yang berbentuk trompet mempunyai blob yang besar lebih daripada 60 darjah melewatinya akan hilang. Sehingga kini, saintis menjumpainya sebagai bukti.


Dan Dia lah yang menciptakan langit dan bumi dengan (tujuan) yang benar, dan (Dia lah juga) pada masa (hendak menjadikan sesuatu) berfirman: "Jadilah", lalu terjadilah ia. FirmanNya itu adalah benar. Dan bagiNyalah kuasa pemerintahan pada hari ditiupkan sangkakala. Ia yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, dan Dia lah Yang Maha Bijaksana, lagi Maha mendalam pengetahuanNya.


Dan sudah tentu akan ditiup sangkakala, maka pada waktu itu matilah makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali sesiapa yang dikehendaki Allah (terkemudian matinya); kemudian ditiup sangkakala sekali lagi, maka dengan serta merta mereka bangun berdiri menunggu (kesudahan masing-masing).

Alangkah indahnya apabila mendapat tahu bentuk alam semesta yang kita diami ini berbentuk trompet (sangkakala). Aku tidak dapat bayangkan kuasa Maha Pencipta Allah(SWT) bagaimana malaikat Israfil meniup sangkakala, bersedia menerima perintah Allah (SWT) untuk meniupnya. Subhanallah..

Makin hari makin timbul bukti-bukti kebenaran Maha Pencipta

sumber lain- new scientist

No comments:

Post a Comment

Post a Comment