Thursday, March 26, 2009

Haram tonton wayang~Mufti Arab Saudi~

Sheikh Abdul Aziz Alu Al-Sheikh(kiri gambar)

Sedang aku membelek akhbar metro,terlihat satu artikel yang menarik untuk aku baca. Artikel harian metro bertarikh 26 Mac 2009 ‘Haram tonton wayang:Mufti Besar Arab Saudi, Shekh Abdul Aziz Alu al-Shekh’.

Aku cuba mencari secara terperinci untuk aku jadikan pendapat soheh berbanding dengan tabloid metro. Memang ada sumber-sumber lain-klik arabeastern.com-.

Sah! Memang ungkapan tersebut adalah daripada kata-kata Mufti terbabit bagaimana beliau mengulas bahawa menonton wayang atau teater adalah melalaikan. Beliau menambah bahawa hobi terbabit bisa melanggar syariah Islam. Walaupun itu adalah kenyataan seorang yang alim walaupun belum sampai kepada fatwa jamhur ulama. Tetapi zaman modenisasi ini perlulah kita mendengar pendapat yang alim kerana mereka bukan mengulas mengikut nafsu semata-mata. Bukan kerana ada tv dirumah dan menyamakan dengan wayang, amat tidak adil kerana bagiku menonton wayang seseorang itu tidak akan mudah untuk meninggalkan tempat duduknya hanya semata-mata pergi ke tandas sekalipun! Kalau waktu solat bagaimana?sanggup keluar?aku rasa amat berat hendak tinggalkan sedikit masa walau sesaat hanya kerana menonton wayang.

Mungkin rakan-rakan berfikir kenapa tidak menonton malam? Mudah hendak perkatakan menonton wayang malam, bagaimana dengan anak-anak perempuan kita jika mereka minta keluar menonton wayang malam hari. Bagiku tiada siapa yang akan perkenankan. Betul? malah bagiku menonton wayang malam hari hanya menyebabkan kita meninggalkan ibadatussa’ah kita tersia-sia sahaja. Belajar satu ibadah bukan? Aku juga menganggap bahawa bermain futsal malam hari lebih baik daripada menonton wayang. Sebab apa? Sebab sukar untuk wayang dinyatakan ibadah kerana bermain merapatkan ukhwah insyaAllah ada ganjaran. Tapi pergi menonton di pawagam melihat aurat wanita pula amat sukar dilihat dimana ibadah dapat dilakukan. Kartun pula bagaimana? Itu alasan sahaja, berapa banyak kartun yang ada di sana? Akhirnya nanti kita akan terjebak juga pengaruh wayang dan mudah sahaja kaki nak melangkah ke pintu besar panggung wayang itu.

Firman Allah SWT:-

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Ugama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata -Albaqarah 2:208-

No comments:

Post a Comment